طرز قرار گرفتن شكل در فضا – ادراك فضايي (شباهت ها و تفاوت ها)

دانش اموزان اشتباهاتي مانند موارد زير می کنند كه مربوط به مشكل دانش اموز در اين بخش مي باشد:

جانه.........خانه                         كرفت....گرفت                          ضابون......صابون                       بشفاب....... بشقاب

برای درمان :

ج............... ح - خ - چ - ج - ع

ض ........... ق - غ - ص - ض - ن

خ.................... ح - خ - چ - ج – ع

غ.................. ق– ع -ق– ف-ش-غ

ب............... پ – ت – ث – ب– ف

ک .............    گ – ی – ل – ک - ط

 

 

دانش........رانش– دانش– سازش– دوش– درويش

حاتم..........خانه– نادم– خاتم– حاتم– دائم– قائم

 

4- شكلي كه با بقيه متفاوت است را پيدا كند.

 

ع – ع - ع - ع - ع - غ - ع

سي - سي - سي - سي - شي – سي - سي

گاچ - گاچ –كاج - گاچ - گاچ - گاچ- گاچ

جوخه – جوخه – جوخه – جوجه – جوخه – جوخه

5- دو تركيب شبيه هم هستند ان ها را پيدا كند.

پتس– نيش– تنس– بيس– ييس– نيش– پتش

فومسن– فومنش– قومنس– فوميس– قوميس–فوميس

 

6- در هر رديف حرف اخر يك تركيب با بقيه متفاوت است ان را پيدا كن .

توپ – سوپ – كاپ – زيپ – تاب – سوپاپ – جيپ

گرگ – سگ – مرگ - كمك – سنگ – چنگ

وداع– شرع– شروع– مزارع– فروغ- فروع–زارع

 

 

7- در هر رديف حرف اول يك تركيب با بقيه متفاوت است ان را پيدا كن .

شب –شام – شادي – ساري – شبنم – شبيه – شير

چرم – جیب – چوب – چای – چمدان – چراگاه

باد – باران - بادام – بيداد – نادر – بنگال – بيدار – برد

زرد – زيبا – زمين – زرنگ – زمان – رها – زهر – زبان

کرد – کریم – کازرون – کرم – گرم – کارد – کار-کدو

خرج – خدا – خرما – جدا – خانه – خیار – خلج-خبر

8- در هرستون يك تركيب با بقيه متفاوت است ان را پيدا كن .

اين پرچم سه رنگ ايران است.

اين پرچم سه رنگ ايران است.

اين پرچم سه رنگ ايران است.

اين پرچم سه رنگ انران است.

اين پرچم سه رنگ ايران است.

 

9-در هر ستون يك جمله با بقيه متفاوت است .

فرانک با فریبا برف بازي كرد.

فرانک با فریبا برف بازي كرد.

فرانک با فریبا یرف بازي كرد.

 فرانک با فریبا برف بازي كرد.

10-در هر پاراگراف يك كلمه با كلمه ي مشابه خودش تفاوت دارد ان را پيدا كن.

 

- صادق با صداي بلند فرياد زد و علي را صدا كرد اما علي پاسخي نداد شايد او ضداي صادق را نشنيده بود .

ياران امام با وجود تشنگي و خشتگي بسيار حاضر به تسليم در برابر دشمن نشدند و در راه خدا تا اخرين نفس ايستادند و نشنگي و خستگي را بهانه نكردند.

حسين و حسن و محسن سه برادر هستند . حسين برادر بزرگتر و محسن برادر كوچكتر است . اسم خواهر ان ها زهراست زهرا از جسين كوچكتر است .

11-در متن زير بعضي كلمه ها سركش اضافي دارد ان ها را پيدا كن.

گربه از سگ مي ترسد .ديروز يگ گربه سگي را ديد و فرار گرد.

اگبر و احمد در گوره ي آجر پزي گار مي كنند .كار در آن جا بسيار مشگل است.

 

در متن زير بعضي كلمه ها نياز به تشديد ندارد ان ها را پيدا كن.

 

پدر رضا نجّار است .رضا نجّاري را خيّلي دوست دارد.

 

12-در متن زير بعضي حروف دو بار تكرار شده است ان ها را پيدا كن.

 

در جهان خلقت رازز و رمز هاي بسياري وجود دارد . ماه و خوررشيد از جمله ي اين عجاييب هستند كه روز و شب را پديد مي آورند.

 

 

 

 

 

ارتباط فضايي

با اين تمرينات توانايي تشخيص حالت اشيا و اشكال در ارتباط با يكديگر و نيز در ارتباط با مشاهده كننده در كودك تقويت مي گردد. در اين مرحله كودك بايد با وصل كردن يك سري از نقاط به يكديگر طرح هاي مشابه شكل داده شده را رسم كند. مهارت در اين زمينه كودك را در تشخيص توالي حروف در يك كلمه يا توالي كلمات در يك جمله ياري مي كند. در ديكته تعدادي از دانش اموزان با مشكلاتي مانند :

مارد.................................. مادر

ازرو ..................................ارزو

ردخت ............................. درخت

دادر ...................................دارد

مواجه مي شويم كه به دليل ضعف دانش اموز در اين بخش مي باشد . همچنين از اين تمرين ها مي توان جهت رفع مشكلاتي مانند وارونه نويسي و قرينه نويسي در دبستان استفاده كرد.

بر اساس تحقيقات انجام شده ،كودكاني كه در رياضيات دشواري يادگيري دارند،معمولا در ادراك فضايي دچار مشكل هستند.

فعاليت هايي كه جهت افزايش حس جهت يابي مكاني و فضايي مي توان انجام داد .

1-تمرينات گام :

الف – گام به جلو

ب – گام به عقب

د – گام به پهلو

ر – تقليد راه رفت حيوانات

ز- تقليد حركت در فضا

ف – راه رفتن متقاطع

ق – عبور از روي نشانه ها

ك – بازي خط پا

2-تمرينات زميني:

الف – حركت دادن دست ها و پاها

ب – سينه خيز رفتن

ج – خزيدن با مانع

3- تمرينات پرتاب كردن و گرفتن :

الف – پرتاب به سوي هدف

ب – گرفتن

ج – بازي با توپ

د – بازي با تيوپ تاير

ر – بازي يه قل دو قل

4- تمرينات هماهنگي چشم و دست :

الف – ترسيم

ب – كنترل ريختن اب

ج – بريدن با قيچي

ر- نمونه سازي

د – بند بستن

ذ- بازي هاي ابتدايي

ف – تمرينات مداد و كاغذ

ق – بازي با گيره هاي لباس

ك – كپي طرح ها

گ – تا كردن كاغذ

5- تمرينات حركات چشم : مدادي را برداشته در جهات مختلف بالا ،پايين ، چپ ، راست ، دايره وار حركت مي دهيم و دانش اموز، ان را با چشم تعقيب مي كند.

- با يك چراغ قوه روي ديوار نور مي اندازيم و دانش اموز، ان را با چشم تعقيب مي كند.

6- تمرينات حركتي بزرگ :

الف- اسكيت برد

ب- نشستن و برخاستن

ج – چرخش و پرش

ر- لي لي كردن ( بازي خط پا)

ز- گام هاي سرعت

ف- پرش با جفت

ق- مهارت هاي طناب

7- تمرينات روي تخته سياه :

الف – تمرينات نقطه به نقطه

ب – ترسيم دواير

ج- اشكال هندسي

8- نوشتن حروف و كلمات در هوا با انگشت

9- انجام حركات نرمشي

10 – درست كردن اشكال هندسي و شكل هاي مختلف با چوب كبريت (صفحه 49 تا 54 روش ها و راهبرد هاي تقويت حافظه – ازيتا محمد پور )

11- تشخيص بخش جدا شده يك تصوير از بين چند شكل

12- استفاده از طرح تخته هاي ميخ دار 

تهیه کننده :سعداله رحیمی